بیوگرافی روستای راستاب
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ روستای راستاب خوش آمدید
پيوندها
  • مثلهای بختیاری
  • کیت اگزوز
  • زنون قوی
  • چراغ لیزری دوچرخه

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان راستاب بختیاری و آدرس rastab.bakhtiari.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 46
تعداد آنلاین : 1



راستاب بختیاری
راستاب در آیینه فرهنگ و تاریخ و اجتماع




        روستای زیبا و بختیاری نشین راستاب با قدمتي دیرینه يكي از روستاهاي استان چهار محال بختياري از توابع شهرستان فارسان مي باشد كه فاصله آن با مركز شهرستان (فارسان) 12 كيلومتر مي باشد بیشتر مردم روستای راستاب از ایل غیور بختیاری می باشند که شاید بیشتر آنها این نکته مهم را نمیدانند و فکر  می کنند که بختیاری های که در قرن 20 میلادی به راستاب آمدند فقط بختیاری می باشند که هرگز این فرضیه درست نمی باشد.

      از نظر موقعيت جغرافيائي اين روستا در 32 دقيقه عرض شمالي و 50 درجه و 36 دقيقه طول شرقي در جنوب غربي جمهوري اسلامي ايران واقع در كوه هاي سر به فلك كشيده زاگرس در دشتي بين دو كوه جهانبين و سالدارون به وسعت 5/ (نیم) كيلو متر مربع مسكوني و 3 كيلومتر مربع اراضي قابل كشت واقع شده است راستاب از شرق با جونقان از جنوب با گوشه و چقاهست و از شمال با چليچه همسايه مي باشد دور تا دور روستا را زمينهاي كشاورزي، كوه ها و درختهاي بيد و سپيدار فرا گرفته است. آب آشامیدنی راستاب از دو منبع آب که در نزدیکی دره راز راستاب وجود دارد تأمین می شود. آب زمینهای کشاورزی قسمت پایین راستاب (جایونجه، زیر سامان بالا سامان، چقا، چهار دنگی، جا بذرک ها، زیر مزاری و...) از آب چشمه بوسیله جوی سیمانی تأمین می شوند و آب زمینهای غرق آبی پایین که از راستاب دور هستند (عربی، اربابیها، جا علف، پادرازی، چما شش دنگی، گووه، جا گل آفتابه ها و...) بوسیله کانال های آبرسانی و چاه های آب تأمین می شود، بقیه زمینهای  که اغلب در قسمت بالاهستند دیم یا در بعضی از جاه ها بوسیله چشمه های فصلی تأمین می شود.



نظرات شما عزیزان:

محمد نیکپور راستابی
ساعت18:02---28 شهريور 1395
لطفا وبلاگ منو توی دوستان خودتون قرار بدید

mojtaba
ساعت22:01---27 آذر 1394
سالاری اقای امینی...

علی
ساعت20:57---27 بهمن 1393
از سایت خوشم آمد

shahin
ساعت19:38---20 خرداد 1393
سلام به این قوم شجاع وبااصالت که درمهمانوازی بینظیرند به میدان تعصب هم دلیرنداگرایران نداشتی بختیاری چه کس میکرد درتو مرزداری اگر ایران نداشت چهار لنگ وهفت لنگ چه کس بادست خالی میکند جنگ اگرسردارهای بختیاری نمی بردند لشگر ز آسماری کجا مشروطیت برپا شدستی کجا میرفت بیرون بت پرستی ابولقاسم کجارفت دادهایش که لرزد پهلوی ازرادهایش .باتشکراز مطالب زیبای اقای امینی.

غلامرضا صالحی
ساعت21:28---31 ارديبهشت 1393
سلام بر آنان که در فراق یار در کوچه پس کوچه های تنهایی سر به دیوار انتظار نهاده اند و چشم به راه نیم نگاه مهدی فاطمه اند... ای گل نرگس... چه میشد که ما را در جمع پروانه هایت پذیرا می شدی؟ چه میشد که تشعشع گرمی نگاهت به سویمان روانه می شد؟ نظری فرما بر کوچه تاریکمان. که همه پروانه شمع توایم. همه پروانه ها در این کوچه تاریک به امید حس کردن گرمای وجودت گرد هم آمده اند. مولا جان نظری فرما... این صفحات برگ برگ روزهای انتظاریست که به امید آمدنش از پس هم ورق می زنیم... العجل العجل یا مولای یا صاحب الزمان یا مهدی ادرکنی (عج)... هنـــــــوزم انتـــــظار و انتـــــظار اسـت هنـــوزم دل به سـینه بیـقـــــرار است هنـــــــوزم خـــواب میبینم به شبــــها همان مردی که بر اسبی سوار است همـــان مــردی که آیـــد جمعـه روزی و این پایــــان خــــوب انتــــــظار است اللهم عجل لولیک الفرج .................................................. هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد، محله بختیاری ها ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه (جوی آباد ، محله بختیاریها )

حسن امینی
ساعت14:41---13 مهر 1392


naser ghaffari
ساعت15:28---27 شهريور 1392
salam hamze jan weblog zibaei dari
man shomaro mishnasm 1mah pish ham sad goosheh didamet hala be yad ovordi madrese fadaeiyan eslam


ناص غفاری
ساعت18:14---3 شهريور 1392
سلام آقای امینی وبلاگ زیبایی داری
من از روستای گوشه نظر دادم سیت سالار


غریاز دات ای ار
ساعت23:30---2 خرداد 1391
سلام !
وب خوبی داری خیلی قبلترها لینک وبتو گذاشتم تو سایتم ! دوس داشتی منم با این اسم لینک کن ! خوشحال می شم به وب من سر بزنی !
با تشکر
غریاز دات ای ار


الهام
ساعت21:49---11 ارديبهشت 1391
سلام دوست عزیز. من هم بختیاری هستم. با اجازه لینکت کردم. هر چه از بختیاری و بختیاریها می دونی بنویس ممنون.

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







سه شنبه 15 فروردين 1398برچسب:, :: 15:16 ::  نويسنده : امینی راستابی